Nová příručka učí žáky, jak se vyhnout dluhové pasti
redakce - 02. 03. 2010
vyučovat finanční gramotnost je už letos na většině středních odborných škol a učilišť povinné. Souvisí to s přechodem na výuku podle nových vzdělávacích programů, které finanční gramotnost obsahují. Národní ústav odborného vzdělávání proto vydal příručku s názvem Finanční gramotnost – úlohy a metodika, která má středním školám s výukou nového tématu pomoci.
Na příručce, která byla financována ze zdrojů Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, spolupracovali zástupci středních odborných škol a některých finančních organizací. Jejími autory jsou Petr Klínský z Obchodní akademie Heroldovy sady v Praze 10 a ředitelka OA Jindřichův Hradec Danuše Chromá. Příručka přímo navazuje na publikaci stejných autorů Finanční gramotnost - obsah a příklady z praxe škol, kterou NÚOV vydal v roce 2008.
Důležitost toho, aby se žáci seznámili se základy finančního vzdělání už ve škole, zdůraznila i ministryně školství Miroslava Kopicová. Nejrůznější lákavé nabídky zboží vytvářejí dojem, že se bez nich člověk neobejde, a přitom je to tak jednoduché - stačí vzít si rychlou půjčku... Mladí lidé, kteří se nebojí riskovat a přitom se nevyznají v bankovních produktech, mohou být nejvíc ohroženi. Výuka finanční gramotnosti na školách je proto jedním z prostředků, jak takovým situacím předejít. Její zvládnutí na druhé straně umožní mladým lidem efektivně využívat širokých možností finančního trhu.
V nových vzdělávacích programech je finanční gramotnost chápána jako součást klíčových kompetencí, které mají absolventi mít, aby dobře obstáli v současné společnosti. Školy mají poměrně velkou volnost v tom, k jakým předmětům tuto problematiku zařadí a jakým způsobem ji budou učit.
Do jaké míry je finanční gramotnost nezbytná, vyšlo plně najevo v souvislosti s ekonomickou krizí. „V poslední době například banky zvyšují úrokové sazby lidem, kteří mají hypotéční úvěr a skončila jim fixace. Pokud domácnost nevede rodinný rozpočet, může se kvůli tomu dostat do dluhové pasti,“ říká Eva Rathouská Grmelová, která se finanční gramotností zabývá v Národním ústavu odborného vzdělávání.
Ekonomické školy předávají své zkušenosti
Školy s ekonomickým zaměřením mají finanční problematiku jako standardní součást výuky už léta, novinku ovšem toto téma představuje pro většinu ostatních odborných škol. „Při zavádění finanční gramotnosti do všech škol bylo výhodné, že už jsme s tím měli zkušenosti. Využili jsme je při tvorbě příručky a myslíme si, že to ostatním školám pomůže,“ říká jeden z autorů Petr Klínský.
Nová příručka proto obsahuje praktické úlohy, které jsou šité přímo „na míru“. Část z nich si vytvořili sami učitelé a používali je při výuce a další část úloh pochází od pracovníků finančních institucí, kteří přímo v praxi odpozorovali, co dělá jejich klientům největší potíže. Tím byla vytipována opravdu nejpotřebnější témata.
Příručku dostaly všechny střední odborné školy a v elektronické podobě je k dispozici na webových stránkách NÚOV a na Metodickém portále rvp.cz.