Sociální sítě jako účinný nástroj pracovní komunikace
redakce - 09. 03. 2010
Personální společnost Manpower provedla průzkum u reprezentativního vzorku zaměstnavatelů v 33 zemích světa včetně České republiky, který mapuje postavení sociálních sítí v rámci pracovní komunikace, tedy v každodenní praxi u zaměstnavatelů. Z výsledků vyplývá, že i když hrozí jisté riziko zneužívání těchto prostředků, přínosy v komunikaci je převyšují. Záleží na postupech, kterými firmy budou se sociálními sítěmi pracovat.
Sociální sítě vytvářejí novou realitu, ve které se začíná pohybovat mnoho lidí, převážně ve svém osobním životě, a začínají pronikat i do oblasti pracovní. V polovině a koncem 90. let minulého století, se mnoho společností obávalo, že jejich zaměstnanci stráví příliš mnoho času nečinným surfováním na internetu, a proto se snažili mít přístup zaměstnanců na internet pod kontrolou. Tato tendence přetrvává v mnohých podnicích dodnes. I když zaměstnanci promarnili tímto způsobem mnoho času, někteří z nich brzy pochopili, jak využít moc internetu k tomu, aby zefektivnili svoji práci. Internet se brzy stal nesmírně cenným zdrojem informací pro výzkumy od stolu, sledování konkurence a další korporátní aktivity.
Mezi hlavní objektivní rizika, která hrozí při využití sociálních sítí v pracovním procesu, se řadí především ztráta výkonnosti, ohrožení dobrého jména společnosti a její bezpečnosti.
„To neznamená, že by zaměstnavatelé neměli zavádět formální směrnice pro používání sociálních sítí. Měli by se ale primárně soustředit na to, aby využili tento komunikační kanál v pozitivním směru tak, aby z něj měli užitek jak zaměstnavatelé, tak jejich zaměstnanci. Není cesty zpět od sociálních sítí. Klíčové je využít hodnotu, která se skrývá v sociálních sítích, produktivním způsobem.“ říká Jaroslava Rezlerová, Generální ředitelka Manpower ČR a SR.
Využití sociálních sítí v interní komunikaci
1/Produktivita – užívání sociální sítě může významně přispět ke zvýšení produktivity.
2/Spolupráce – v reakci na rostoucí potřebu spolupracovat a na nové technologie, které podporují týmovou práci, se svět práce zásadně změnil a více než 91 procent společností používá určitý typ vlastní koncepce nástrojů pro vnitrofiremní komunikaci a spolupráci.
3/Management znalostí – společnosti už dlouho hledají efektivní způsoby jak získat znalosti a nápady, které se rodí v hlavách jejich zaměstnanců. S příchodem sociálních médií se však nabízí nové a kreativnější způsoby, jak tyto snahy lépe systemizovat.
4/Inovace – společnosti, které mají za cíl zvýšit hodnotu svého inovačního úsilí, hledají nové nápady i jinde než jejich výzkumné a rozvojové týmy a mimo tradiční procesy. Nástup sociálních médií silně podporuje snahy o „otevřené inovace“ tím, že umožňuje společnostem vytvářet komunikační kanály se zákazníky, akademiky a nezávislými vynálezci, kteří byli v minulosti těžko dosažitelní a nebylo možné s nimi cíleně a trvale komunikovat.
5/Zaměstnanci, jejich informovanost a angažovanost – pro úspěch každé společnosti je důležité, aby její zaměstnanci byli neustále intelektuálně i emocionálně zapojení do procesu. Sociální média jsou obzvlášť vhodná ke komunikaci, která zaměstnance spojuje s vizí společnosti.
6/Náborové aktivity – sociální sítě, především ty, které jsou profesionálně zaměřeny – např. LinkedIn – mohou být nápomocné při získávání obchodních kontaktů a při náboru potenciálních zaměstnanců.
7/Ochrana dobré pověsti – hovoří se dobře o naší společnosti na sociálních sítích?
8/Marketing / Branding / Public Relations – respondenti průzkumu Manpower uvedli „budování značky“ jako jedno z nejslibnějších využití sociálních médií.
9/Pomoc při živelných katastrofách – moc sociálních sítí propojit současně velké množství lidí nabízí značné výhody v případě, kde nejsou dostupné ostatní způsoby komunikace.
Přístupy k podpoře konstruktivního užívání sociálních sítí
Vyzvěte zaměstnance k inovaci. Podporujte pozitivní užívání sociálních médií tím, že vyzvete své zaměstnance k zamyšlení, jakým způsobem mohou využívat tyto nástroje k lepší výkonnosti.
Využijte interních specialistů. Podporujte své zaměstnance, kteří pravidelně využívají sociální sítě pro svoji práci, aby o tom diskutovali s ostatními a ukázali přínosy své práce na konkrétních případech. Shromažďujte všechny nové nápady, které vzniknou během těchto výměn zkušeností a sdílejte je s ostatními.
Nechte zaměstnance, ať si „přivlastní“ řízení. Základem každé zdravé sociální sítě je určitá komunita se společným zájmem. Nechte své zaměstnance, ať vám pomohou vyvinout a zavést vlastní firemní politiku.
Je velmi důležité zdůraznit, že konečná politika není vytesána do kamene, ale že se může měnit a vyvíjet. Vždyť technologie sociálních sítí a jejich způsob užívání se rapidně mění. Je nutné zajistit, aby jakákoliv politika ohledně užívání sociálních médií byla v souladu s celkovou firemní behaviorální politikou. Cílem je vybudovat systém řízení, ve kterém se na užívání sociálních sítí nenahlíží jako na výjimku, ale jako na aktivitu, která je nedílnou součástí při výkonu práce všech zaměstnanců společnosti.