Firmy potvrzují - kandidáti o práci nadhodnocují své jazykové znalosti
redakce - 30. 03. 2010
Průzkum společnosti LMC, provozovatele portálu Jobs.cz a Prace.cz, mezi personalisty využívajícími náborovou aplikaci G2 potvrdil, že se většina z nich setkala s uchazeči o práci, kteří do životopisu uvedli lepší znalosti cizích jazyků, než kterými reálně disponují. Jako s velmi frekventovaným nešvarem takového vylepšování CV se setkalo na 88 % zaměstnavatelů ankety v LMC G2.
Firmy používající náborový software LMC G2 v drtivé většině mají zkušenosti s kandidáty o práci, kteří do svých životopisů vkládají nadhodnocené informace o jazykových dovednostech, než jakými ve skutečnosti vládnou. V průzkumu společnosti LMC odpovídalo 145 středně velkých a velkých firem.
Celých 88 % firem vylepšování jazykové odbornosti uchazeči o práci označilo jako častý jev. Dalších 9 % personalistů se v průzkumu s vylepšováním informací o úrovni komunikace cizím jazykem taktéž setkalo, nicméně podobnou zkušenost zaznamenali pouze u minima případů. Pouze minoritní podíl 3 % tvořily odpovědi firem, kde převládají zkušenosti s uchazeči uvádějícími znalosti jazyků poctivě.
„V některých případech jsme se se zvyšováním dosažené úrovně jazykových dovedností ze strany kandidátů skutečně setkali. Nadhodnocování úrovně schopnosti komunikace cizím jazykem v životopise kandidátům rozhodně u pohovoru nepomůže, ba naopak“, řekla Dagmar Šimonová, HR manažerka společnosti LMC.
V rozporu s výsledky dotazování u firem jsou odpovědi samotných uchazečů o práci. V anketě pracovního portálu Jobs.cz celkem 78 % odpovídajících reagovalo tak, že v CV uvádějí reálné znalosti cizích jazyků. Třetina z nich se cítí v komunikaci v jiném než mateřském jazyce sebevědomě a uvádějí, že jejich znalosti jsou velmi dobré. Přilepšování si v životopise z hlediska cizích jazyků přiznalo 22 % uživatelů, podle kterých je to pro ně nutná podmínka, aby u pohovoru uspěli. Na Jobs.cz odpovídalo téměř 800 uchazečů.