V dětských domovech se rozjíždějí kroužky angličtiny
redakce - 05. 12. 2013
Naučit děti z dětských domovů základy angličtiny – to je hlavní cíl projektu
financovaného Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR, do něhož se zapojilo 45
dětských domovů ze sedmi krajů republiky. Tým metodiků Liberecké jazykové školky a rodilých
mluvčích vybraných britskou jazykovou školou Wattsenglish pro ně vytvořil speciální učebnice,
zábavné videoklipy a další výukové materiály. Zároveň děti i vychovatele v praxi učili, jak s nimi
pracovat. Vše je tak připraveno k tomu, aby se jazykové kroužky v dětských domovech rozjely
nastálo.
„Děti byly z angličtiny nadšené,“ potvrzuje Josef Povolný z Dětského domova Krnsko. „Nejdříve
jsme měli trochu obavy, zda udrží pozornost a zda dokážou s novým lektorem navázat vztah, ale
výsledek předčil naše očekávání. To propojení mezi rodilým mluvčím a dětmi fungovalo skvěle. Děti
se zapojovaly, komunikovaly, bylo vidět, že je to baví, a skutečně se naučily anglicky spoustu věcí.“
V DD Krnsko chtějí v kroužcích angličtiny pokračovat: „Forma zážitkové pedagogiky je pro tyto děti jak
dělaná, vyhovuje nám i časové rozpětí 20-30 minut na jednu lekci a také neustálé střídání pohybových
a jiných aktivit.“
Výukové materiály pro děti se SVP
Vychovatelé dostali k dispozici sady výukových materiálů, které byly vyvinuty právě pro děti
se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP). Zároveň berou v potaz, že s nimi budou pracovat
neaprobovaní učitelé a zaměstnanci DD. Lekce jsou tomu metodicky přizpůsobené a těžiště leží
v edukativních videoklipech, díky nimž je výuka obohacena o kontakt s rodilým mluvčím.
„Cílem projektu bylo vytvořit nejen praktickou příručku základních zásad pro výuku angličtiny pro děti
se SVP, ale především rozsáhlou zásobárnu vhodných her, cvičení, pracovních listů a DVD klipů, které
vychovatelům pomohou při vedení kroužků angličtiny,“ vysvětluje Jiří Šoltys, projektový manažer
Liberecké jazykové školky, která celý projekt realizovala. Nejenže nové materiály vytvořila, ale také
vyslala do dětských domovů rodilé mluvčí společně s českými metodiky, kteří měli za cíl motivovat
děti a také proškolit vychovatele – zkrátka s kroužky angličtiny začít.