Asistentky se bez kvalitní přípravy neobejdou
- 25. 06. 2008
Profesionální asistentka, která je pravou rukou ředitele nebo manažerky, by měla ovládat řadu dovedností. Není proto divu, že je v České republice o kurzy zaměřené na profesní vzdělávání sekretářek a asistentek velký zájem.
Vzhledem k vysoké poptávce po kvalitních sekretářkách a asistentkách je nabídka kurzů opravdu široká. Velká část z nich má podobu skupinové výuky pro veřejnost, najdou se ale i kurzy striktně firemní nebo korespondenční. Výjimkou není cenové zvýhodnění účastníků, kteří kurz absolvují se svým kolegou nebo kolegyní. Některé společnosti umožňují absolvovat na konci výuky zpoplatněné zkoušky. Úspěch uchazeček je pak korunován mezinárodně platným certifikátem Cegos. Podmínkou pro vstup do mnohých kurzů pro asistentky a sekretářky je ukončené středoškolské vzdělání.
Kurzy pro asistentky a sekretářky se nedrží jednotné formy. Rozdílné jsou i jejich ceny. Za jednodenní kurz mohou zaplatit zájemkyně od dvou do sedmi tisíc korun, dvoudenní výuka stojí okolo deseti tisíc a za vícedenní kurz si mohou vzdělávací organizace účtovat až třicet tisíc korun. „Velmi oblíbené jsou cenově zvýhodněné cykly několika jednodenních nebo dvoudenních kurzů, kdy si mohou účastníci poskládat vzdělávací program podle svých časových možností a komplexně se vzdělávat v různých tématech po celý rok,“ říká manažerka projektů a lektorka pražské společnosti, která pořádá kurzy pro asistentky a sekretářky, Dana Nejedlá.
Největší část nabídky zabírá komplexní výuka všech potřebných znalostí a dovedností, které by si měla kvalitní sekretářka či asistentka osvojit. Taková výuka má často formu rekvalifikačního kurzu. Zájemci a zájemkyně o výkon těchto profesí se během nich mohou seznámit se zásadami efektivní komunikace, asertivními technikami, bojem se stresem, správou kanceláře, správným vedením telefonního rozhovoru, psaním obchodní korespondence, prezentačními dovednostmi, psychologií písemného projevu, pravidly time managementu a dalšími požadavky na práci sekretářky či asistentky včetně příprav porad, banketů a dalších společenských akcí. Vzhledem k tomu, že sekretářky a asistentky do velké míry reprezentují svého zaměstnavatele, seznamují tyto kurzy účastníky s etiketou a dávají jim tipy na péči o osobní vzhled a volbu správného oblečení.
Pro sekretářky a asistentky, které již nemají potřebu učit se základům své profese, je určena řada dalších, tematicky užších vzdělávacích aktivit. Mohou si vybrat z nabídky jednodenních či dvoudenních specializovaných kurzů, které se zaměřují na obchodní korespondenci, zvládání stresu, komunikaci s manažery, obchodními partnery a kolegy, nebo na zdokonalení vlastní image. Užitečné mohou být profesní kurzy angličtiny.
Vzdělávání sekretářek a asistentek většinou probíhá klasickou formou přednášek. Praktické znalosti si účastníci osvojují za pomoci nácviku, hraní rolí, modelových situací. Díky často používané videotechnice mohou prozkoumat vlastní chyby a zapracovat na jejich vymýcení.
Kurzy pro sekretářky a asistentky si mohou zájemkyně vybírat například na internetových vzdělávacích serverech www.educity.cz, www.mujrozvoj.cz nebo kurzy.edumenu.cz.
Článek vznikl v rámci projektu Futura financovaného Evropským sociálním fondem, Českou republikou a hlavním městem Praha. Projekt realizuje Respekt Institut, o.p.s.