logo-ucimse.cz
obl?ben? přidat k oblíbeným
zprávy |jazykové vzdělávání |profesní vzdělávání |informační gramotnost |soft skills |EU fondy |návody |celoživotní učení |přijímací řízení |zájmové vzdělávání |
učímse.cz > profesní vzdělávání > Známe TŘI věci, které studenti potřebují znát pro práci budoucnosti
Personalista.com - otevřený HR magazín

Známe TŘI věci, které studenti potřebují znát pro práci budoucnosti

redakce - 24. 07. 2023
Na střední školy v září nastoupí silný ročník dětí narozených v roce 2008. Patří k tzv. generaci Z, která vyrostla on-line a naprosto změnila pohled na školní výuku. Jsou na ně české školy a učitelé připraveni?
Žijí obklopeni technologiemi a vnímají klimatickou krizi. V otázkách udržitelnosti předčí mnohé dospělé. Jak ale ukázala červnová zpráva organizací EY a JA Worldwide, své znalosti čerpají především na sociálních sítích (51 %), nikoli ze školní výuky. Více než čtvrtina studentů přitom uvedla, že právě od učitelů, jako důvěryhodného zdroje, by se rádi dozvěděli (nejen) o udržitelnosti víc. „Sociální sítě jsou pro dnešní studenty největším, ale zároveň i nejméně věrohodným zdrojem informací. O to víc spoléhají na školu a učitele, že jim pomohou se v moři informací vyznat. Cílem vzdělávání 4.0 je vytvořit takový školní systém, kde není hlavní postavou učitel, který předává dětem kvanta informací, ale přenáší zodpovědnost za budování dovedností na žáky. Tedy čím víc praktickým úlohám jsou žáci vystaveni, vymýšlejí své postupy a překonávají reálné překážky, tím lépe. Učitelé v takovém školním systému působí ‚jen‘ jako prostředníci, s jejichž pomocí si studenti v kolektivu rozvíjí kritické myšlení,“ uvedl Martin Smrž, ředitel nevládní organizace Junior Achievement Czech (JA Czech).

Podle odborníků, kteří se setkali na letošním Světovém ekonomickém fóru v Davosu, jsou pro vzdělávání 4.0 klíčové tři dovednosti. Ty by se měly rozvíjet v individuálním vzdělávání každého studenta i pedagoga.

1. ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ

Umět samostatně nebo ve skupině řešit problém je nejžádanější schopností pracovníka. Ale co konkrétního si pod tím představit? „Pro studenty a školní týmy pořádáme s partnery jednodenní i vícedenní akce, jako je Innovation camp, Hackathon a další, kde mají soutěžící jen pár hodin na to nalézt praktické řešení či inovaci na zadané téma a odprezentovat jej publiku. Vždy je úžasné sledovat, co studenti dokáží, když získají správné podněty, technologické zázemí a dohled zkušených mentorů. Jaké neotřelé nápady sami s minimální podporou lidí z praxe zrealizují. K úkolu přistupují se zvědavostí a touhou výzvu splnit. Kladou si otázky, aby zjistili hlavní příčinu problému, a společně vymýšlejí možná řešení, která testují a přezkoumávají. Učí se tak základní kameny pro řešení problémů: kreativitu, analýzu dat, vytrvalost a kritické myšlení,“ vyjmenoval Martin Smrž.
Také při školní výuce by měli být hlavními řešiteli úloh studenti, ne učitel. Ten může studenty podporovat tím, že pojmenovává jednotlivé kroky, které dělají, poukazuje na řešení ostatních studentů, předesílá řadu strategií, které mohou studenti využít, když se na své cestě „zaseknou“, ale neměl by je navádět k řešení nebo být přímo jeho strůjcem.

2. SPOLUPRÁCE

Vycházet s ostatními a směřovat ke společnému cíli je potřeba na všech pracovních pozicích, ať už jako vedoucí týmu, nebo jako jeho člen. Studenti, kteří už ve škole pracují na společných projektech, se učí přijímat různé typy osobností ve skupině, jejich odlišné názory, argumentovat i aktivně naslouchat.
Studenti s dobrými dovednostmi v oblasti spolupráce mají pak lepší vyhlídky na zaměstnání a postup než ti, kteří tyto dovednosti nemají. „Do výukového prostředí by proto měla být zakomponována určitá míra třecích ploch, aby bylo možné rozvíjet a procvičovat dovednosti spolupráce studentů. V několikaměsíčním programu JA Studentská firma například skupiny středoškoláků zakládají a spravují vlastní firmu, kterou vede vybraný student jako ředitel a kde každý student zastává svou pozici – stará se o výrobu, obchod, finance, marketing a další. Studenti musí fungovat jako tým a právě vzájemná komunikace, přijímání zpětné vazby, konstruktivní kritiky a řešení případných konfliktů bývá pro mnohé účastníky programu nejcennější zkušeností,“ poukázal Martin Smrž.

3. PŘIZPŮSOBIVOST

Schopnost přizpůsobit se má mnoho podob. Sahá od zvládání náhlých změn, nejistoty z neznámého až po umění přijímat efektivní rozhodnutí a vyvíjet inovativní řešení pod tlakem. „Cílem vzdělávání 4.0 je rozvíjet mladé lidi, kteří jsou adaptabilní, plynule přecházejí od následování k vedení a zpět a vítají nové příležitosti a výzvy. Vzdělávací programy v podnikavosti jim umožňují vyzkoušet si své schopnosti v praxi, naučí se stanovovat cíle a hodnotit výsledky. Díky zpětné vazbě porotců a mentorů pak mění své postupy, rozvíjí své dovednosti i přizpůsobivé myšlení ve prospěch podnikatelských cílů. Po této zkušenosti mají na konci programu mladí lidé o mnoho konkrétnější představy o svém budoucím uplatnění,“ popsal Martin Smrž.








listvyhledávání

listreklama

pracovník v sociálních službách, povinný kurz pro vás
listpersonalista.com



listzajímavosti odjinud

MDŽ 2024: Výstava Praha feministická. Místa, kde se psala historie.

Srdečně zveme na výstavu “Praha feministická. Místa, kde se psala historie”. Bude zahájena vernisáží v předvečer MDŽ, ve čtvrtek 7... více

Průzkum ukázal, že lidé milují nákupní centra - developeři musí myslet především na dopravní dostupnost

Advokátní kancelář Taylor Wessing si nechala zpracovat průzkum, který se týkal obliby nákupních center a důvodů, proč je právě nej... více

Obavy z „elektrosmogu“ v domácnosti nejsou na místě, určitá opatrnost však ano

Škodlivý vliv elektromagnetického záření z elektrických rozvodů a domácích elektrospotřebičů na lidské zdraví, který se nepřesně o... více

Souboj elektřiny a vodíku: Zvítězí technologie, která se dříve zbaví provozních omezení

I když je elektromobilita aktuálně nejdůležitějším trendem v automobilovém průmyslu, budoucnost možná patří vodíkovým palivovým čl... více
listnejčtenější články

listučímse.cz doporučuje
Výpočet čisté mzdy 2025
Jaké jsou změny v roce 2025 ve výpočtu čisté mzdy? Víte, kolik budete brát? Nechte si mzdu výpočítat naší kalkulačkou.
www.mzdova-kalkulacka-2025.cz
Výpočet nemocenské
Víte, kolik budete brát, když budete stonat? Pro výpočet zdarma klikněte zde.
www.vypocet-nemocenske.cz
Seznam všech škol v ČR
Největší databáze škol v ČR, která obsahuje velice populární a přehledný seznam všech středních škol, ale i jiných.
www.seznamskol.eu


listčtenáři doporučují