Kurz, který boří kulturní bariéry
projekt Futura (externí autor) - 12. 05. 2008
Říká se, že při jednání s japonskými obchodními partnery se musí manažeři obrnit trpělivostí. Odlišný přístup k práci může vytvořit nesoulad i uvnitř „namíchaných“ firemních kolektivů v mezinárodních a nadnárodních společnostech. Kulturní střety, nedostatek tolerance a nechápavost mohou mít na pracovní výkon a fungování týmu katastrofální dopad. Nejde přitom ani tak o to, zda zaměstnanci přicházejí zdaleka, třenice mohou nastat i mezi relativně blízkými kulturami. Elegantní řešení nabízí řada pražských vzdělávacích společností v podobě interkulturního tréninku.
Každý národ má vlastní přístup k pracovní a obchodní komunikaci. Pracovníci se od sebe výrazně odlišují z hlediska vnímání času, motivace, individuálního přístupu k pracovním povinnostem, respektování hierarchie, loajalitě k zaměstnavateli, temperamentu, i řešení krizových situací.
Trénink, který otevírá cestu k stabilnějšímu pracovnímu kolektivu i snadnějším obchodním jednáním, tvoří interaktivní semináře. Úvodní část kurzu bývá zaměřena na sebepoznání a uvědomění si vlastní role v týmu. Po ní následuje seznámení účastníků s kulturními odlišnostmi národů, se kterými jejich firma navazuje kontakty. Trénink je zakončen praktickými cvičeními, ve kterých je kromě řešení standardních situací a případových studií využito i hraní rolí.
Interkulturní trénink funguje ve většině případů jako několikadenní týmové firemní vzdělávání, některé společnosti ale nabízejí i otevřené kurzy pro jednotlivce. Hlavní cílovou skupinou jsou manažeři, poznatky z tréninku však využije prakticky každý pracovník, který se pohybuje mezi kolegy, obchodními partnery nebo klienty ze zahraničí. Účastníci tréninku získají povědomí o kulturních odlišnostech, naučí se adekvátně prezentovat vlastní kulturu a sdělovat vlastní názory a požadavky bez hrozby, že druhou stranu urazí nevhodnými gesty nebo stylem vyjadřování. Takové poznatky jsou užitečné nejen v pracovním kontextu, proto se interkulturní vzdělávání začíná objevovat i ve výuce na vybraných školách. Firemní klientela může využít například nabídky pražských firem, Economia, Expertis Praha nebo Solutions HR Specialists.
Druhá jmenovaná společnost v současné době organizuje i semináře otevřené pro veřejnost. „Zájem bohužel není takový, jaký jsme očekávali,“ říká organizátorka kurzů interkulturního managementu Tereza Nováková: „Dva semináře jsme proto museli zrušit. Účastníci podle našich zkušeností dávají před obecným tréninkem přednost specializovaným seminářům, které se soustředí na specifické kulturní prostředí, například čínské.“
Článek vznikl v rámci projektu Futura financovaného Evropským sociálním fondem, Českou republikou a hlavním městem Praha. Projekt realizuje Respekt Institut, o.p.s.