Češi přicházejí na chuť nákupům přes mobily
redakce - 15. 03. 2016
M-commerce zažívá v Česku boom. Se stále rostoucím počtem smartphonů se zvyšují i nákupy prostřednictvím mobilních telefonů. Daří se zejména prodejům knih a kosmetiky.
Na mobilní obchodování nezapomínají ani největší české e-shopy. Portál s kosmetikou parfums.cz si tržby díky nákupům přes mobily pochvaluje. „Za poslední rok nám obrat m-commerce stoupl až o 100 procent, letos očekáváme ještě větší skok. Stále pracujeme na zlepšení našeho servisu pro ty, kteří chtějí nakoupit prostřednictvím smartphonů,” zdůrazňuje marketingový ředitel parfums.cz Radek Ondrášík.
Chytré mobilní telefony jsou totiž fenoménem poslední doby. Zatímco před dvaceti lety měl mobil u sebe málokterý manažer renomované firmy, dnes je to běžná masová záležitost. A doplácejí na to tradiční kamenné obchody. „Každý, kdo má chvilku volna, dnes kouká na displej telefonu, třeba i při čekání ve frontě. To zabíjí impulsivní nákupy z regálů u pokladen, které vždy byly pro obchodníky poslední příležitostí pro zvýšení tržeb,“ tvrdí KenHughes, irský odborník na maloobchod a chování zákazníků ze společnosti GlacierConsulting.
Česko patří k zemím, kde je nárůst nákupů přes mobilní telefony jasně patrný. Podíl nákupů z chytrých telefonů a tabletů v rámci e-shopů už přesahuje podle dat NetDirectu 13 procent. Zájem je o knihy a parfémy, naopak méně atraktivní jsou pro kupující šperky a spodní prádlo.
Češi ale občas na mobilech spíše vyhledávají, samotné nákupy realizují přes počítače. „Česká republika v posledních letech zažívá boom mobilního nakupování. Především uživatelé smartphonů využívají nabídek e-shopů, ale nákupy následně finalizují na počítačích, protože nákup přes mobily je nyní velmi nepohodlný. Světový trend ale ukazuje, že se zákazníci postupně učí dokončovat nákupy v mobilních zařízeních, což přichází i na český trh,“ míní Lukáš Hurych, ProductDirector Twisto.cz.
Jak spotřebitelé využívají mobilní telefon při nákupech v kamenných obchodech?
- porovnání cen: 40 %
- konzultace s přáteli a rodinou: 40 %
- fotografování produktů: 36 %
- fotografování reklamních materiálů: 29 %
- skenování čárových / QR kódů: 28 %
- nákup produktů v mobilní aplikaci: 23 %