Málo informací a riziko zániku aneb Nevýhody virtuálních operátorů
redakce - 23. 07. 2014
Virtuální operátoři vtrhli na český mobilní trh s velkou razancí a změnili jej takřka k nepoznání. Zákazníkům začali nabízet výrazně nižší ceny za volání a obvykle připojili i bohatou nabídku možností a variant. Tím si řadu Čechů zcela podmanili. Málokdo však ví, že s sebou virtuální operátoři mohou přinášet také řadu rizik.
Někteří z virtuálních operátorů tlakem konkurence skončí
Podobně jako v kterémkoli jiném odvětví podnikání i na mobilním trhu vládne silná konkurence. Náhlý a vesměs současný vstup desítek nových hráčů na české mobilní pole proto vede k logickému závěru. Je pouze otázkou času, kdy někteří z virtuálních operátorů tlak a soupeření neustojí a budou nuceni se z trhu stáhnout. Je však pravděpodobné, že ti nejsilnější, mezi které patří třeba Bleskmobil, Mobil.cz a Tesco Mobile, se udrží. Při rozhodování pro některého z široké nabídky virtuálních operátorů by proto měli Češi zvážit jeho konkurenceschopnost a pozici na tuzemském trhu.
Není virtuál jako virtuál
Nespornou výhodou virtuálních operátorů je fakt, že zásadním způsobem prohloubili nabídku mobilních produktů. Navíc je celá škála virtuálů spojena s velkými firmami a mobilní služby nabízejí jako určitou nadstandardní výhodu pro své zákazníky. Mnoho lidí k nim proto vzhlíží jako k těm, kteří pomohou nastavit optimální podmínky na českém telekomunikačním trhu a obrazně řečeno zkrotí velké a tradiční operátory. Tak tomu však není. „Ač to nemusí být na první pohled patrné, za některými z nových českých virtuálních operátorů stojí právě tři tradiční a největší tuzemští poskytovatelé mobilních služeb. Jejich snahou je navodit zákazníkovi pocit, že má větší možnost výběru a volby," upozorňuje Pavel Černoch, jednatel nezávislé společnosti Tarifomat, která srovnává nabídky všech mobilních operátorů fungujících na území ČR.
Méně formalit, méně jistoty
Nevýhodou virtuálních operátorů je zcela jistě výrazně menší zázemí, než je tomu například v případě tradičních poskytovatelů telekomunikačních služeb. Nejvíce to lidé pocítí ve chvílích nenadálých situací, kdy virtuální operátoři často nedovedou reagovat tak pružně, jak by zákazníci očekávali. Může se jednat kupříkladu o potíže s přenosem čísla či třeba o složitější řešení výpadků signálu. Naštěstí to v současnosti již není pravidlem pro každého z virtuálních poskytovatelů a spolu s delším fungováním na trhu se jejich komunikace a řešení komplikací zlepšuje.
Nedostatek informací
Také u virtuálních operátorů se mohou vyskytnout potíže, kvůli kterým bývají kritizování hlavně jejich větší konkurenti. „I v případě virtuálních operátorů bychom zákazníkům radili dávat si pozor na nejrůznější záludnosti ve smlouvách. Text by si měli pročíst opravdu celý a velice pečlivě. V případě nejasností by se pak neměli bát zeptat na bližší podrobnosti či další vysvětlení. Tato pečlivost totiž může zákazníky ušetřit případných zdlouhavých řešení komplikací v budoucnu," radí Pavel Černoch, jednatel nezávislé společnosti Tarifomat.
„Častou komplikací je pak také to, že se nedají vždy snadno dohledat všechny potřebné informace o nabízeném produktu. Při problémech nebo nestandardním jednání je proto nejlepší obrátit se na Český telekomunikační úřad, který prověří, zda podmínky operátora splňují zákonné normy," uzavírá Černoch.