Nové talenty hledejte u nás, radí firmám univerzity
redakce - 02. 05. 2017
Pověst firmy na trhu práce, pracovní podmínky nebo firemní kultura hrají v rozhodování kandidátů na nové pracovní pozice důležitou roli. Jak mohou firmy efektivně hledat budoucí zaměstnance, poskytovat jim kvalitní profesní růst i zvyšovat jejich loajalitu, o tom diskutovalo více než 30 odborníků z řad managementu českých i nadnárodních firem s univerzitami na business snídani vzdělávací společnosti MgC Group. Právě zkušenosti firem s náborem ukazují, že stále větší roli při výběru zaměstnanců hrají univerzity. Až 30 procent studentů je už nyní aktivní ve firmách, kde by chtěli po ukončení studia zůstat.
Univerzitám se daří vyhledávat nové talenty. Až 30 procent studentů už ve firmách nebo na jejich projektech pracuje. Dalších 30 procent si ve firmách občas přivydělává (bez zaměření na konkrétní oblast) a 30 procent se zatím nerozhodlo, kde chtějí po vysoké škole působit. To vyplývá ze zjištění vzdělávací společnosti MgC Group, která se komunikací mezi studenty, univerzitami a firmami zabývá.
Právě setkání na snídani MgC se stalo důležitým podnětem pro diskuzi mezi zaměstnavateli a vzdělávacími institucemi. „Role univerzit a jejich hlubší provázanost s podnikatelským sektorem dává smysl. Nejde jen o přípravu studijních programů nebo výzkum, ale i jejich začlenění do výběru kandidátů, které se pro podniky a firmy ukazuje jako velmi efektivní,“ říká Dana Lörincová, personální konzultantka vzdělávací společnosti MgC.
Personalisté ve firmách hledají různé způsoby, jak zaujmout zaměstnance. Získat kreativní a schopné pracovníky se právě díky úzké spolupráci s univerzitami ukazuje jako účinné.
„Firmy dnes se studenty navazují kontakt mnohdy už při studiu nebo těsně po jeho dokončení. Zkušení firemní personalisté umí odhadnout, jaké pracovní síly bude firma nejen v současnosti, ale i v budoucnu potřebovat a tomu je přizpůsoben jejich výběr. Univerzity zase mohou nasměrovat talent studentů k optimálnímu uplatnění na trhu práce,“ uvádí Roman Kvasnička, proděkan pro vnější vztahy z České zemědělské univerzity v Praze.
Výjimkou nejsou ani podniky, které už po dobu studia poskytují studentům pracovní stáže (trainee programy) a stipendia. V případě, že se spolupráce osvědčí, mají otevřenou cestu do firem.
Firmám univerzity také doporučují, jak mladé lidi zaujmout. Podle Romana Kvasničky má univerzitní sektor pro rozvoj firem i společnosti zásadní význam. „Našim úkolem je najít ideální řešení jak pro studenta, tak firmu. Díky našemu zázemí, formě vzdělávání a výzkumu pomáháme firmám s výběrem schopných pracovníků. V rámci komunikace s firmami se zaměřujeme na aspekty, které jim mohou pomoci oslovit a zároveň si udržet čerstvé absolventy,“ dodává Roman Kvasnička.
Podle něj mladí lidé nechtějí od práce jen peníze, ale také smysl. Pro studenty je důležitý nejen kariérní i osobní rozvoj, ale i pověst firmy. „Firmy se tomu musí přizpůsobit. Prostor pro vlastní realizaci, profesní růst i práce s novými technologiemi je pro studenty klíčová. Co nejbližší představení praxe, atraktivita a „DNA“ firmy je proto důležitou částí pracovních námluv,“ upozorňuje Roman Kvasnička.
Univerzity podle něj investují velké prostředky do svého rozvoje, zejména do výzkumných a vzdělávacích infrastruktur. Organizují prezentační akce a vytváří materiály podporující spolupráci fakult s podniky a firmami. Studentům vysokých škol pomáhají v rozvoji a směřování jejich talentu.
„Vyhledávání studentů s předpoklady pro konkrétní pozice je pro vysoké školy důležitým tématem,“ dodává Kvasnička. Podniky a firmy zase studentům nabízejí témata bakalářských a diplomových prací, která jim pomohou přiblížit praxi. Umožňují jim vyzkoušet si práci ve firmě a zažít její každodenní chod. Odborníci a specialisté z firem se také aktivně podílejí na různých formách výuky na vysokých školách. Se studenty na konzultační bázi pracují i vzdělávací společnosti.
„Komunikujeme s nimi dlouhodobě. Poskytujeme první pracovní příležitosti, umožňujeme praxi v oboru a podporujeme je v kariérním růstu,“ dodává Martina Jandečková, jednatelka MgC Group.