Založili neziskovku pro vzdělávání dětí v informatice a formou her a kreativního vzdělávání je připravují na profesní život
redakce - 03. 05. 2024
Před pěti lety Jakub Valenta oslovil dva kamarády, aby s ním založili neziskovku, která bude zaměřena na kreativní výuku informatiky dětí od prvního stupně základní školy. Motivací byla Jakubovi vlastní zkušenost s brigádami v období dospívání, kdy chtěl programovat, ale neměl dostatek zkušeností, a tak si místo brigády, která by rozvíjela jeho dovednosti, přivydělával pracemi, které ho nebavily ani neposouvaly profesně dál. Nyní vedou s Pavlem Prokešem neziskovou organizaci Vzdělání budoucnosti, která připravuje žáky na jejich profesní život v oboru IT už od raně školního věku. Zároveň svým studentům poskytují možnost stáží i brigád ve vlastní organizaci za férové finanční ohodnocení.
„Vznik Vzdělání budoucnosti jsem inicioval z několika důvodů: jako student jsem neměl možnost brigád a přivýdělků v oboru, který by mi kromě výdělku nabízel i kultivaci mých dovedností. Na vysoké škole jsem měl spoustu teorie, poté jsem absolvoval kurzy programování a našel si práci v IT. Tam jsem ale zjistil, že mě mé dosavadní vzdělání na mé povolání vůbec nepřipravilo a musel jsem si k němu najít cestu sám. A to byl impuls k založení organizace. Kvůli dětem, které se chtějí naučit programovat už na základní škole a na střední si v tomto oboru najít brigádu. Aby nemusely pracovat jako obsluha u McDonalds nebo uklízeči, jako jsem to dělával já,” říká Jakub Valenta k začátku příběhu Vzdělání budoucnosti. S nápadem oslovil dva kamarády a s jedním z nich, Pavlem Prokešem, organizaci rozvíjejí již pět let. Díky pandemii covidu navíc zjistili, že se nemusí zaměřit jen na děti z Prahy a jejího okolí, ale že kurzy se dají plnohodnotně vést i online a zásah tak mohou rozšířit na celou republiku. Což se povedlo a je to vidět na číslech přihlášených žáků do kurzů – v prvním roce to bylo 30, za poslední už 150. Během pandemie se jejich workshopů zúčastnilo dokonce více než 2000 studentů.
Své žáky a studenty připravují na kariéru v IT od úplných počátků až po praxi. Jejich přístup je založen na individuálním přístupu. Od původní myšlenky učit větší skupiny záhy upustili, aby se každému žákovi mohli plnohodnotně věnovat a zároveň neexistuje spodní limit naplnění kroužku. „Nechceme nikoho znevýhodnit nebo odmítnout. To je jeden ze zásadních bodů našeho přístupu. Všechny děti by měly mít stejnou šanci na vzdělání. Proto otevřeme kroužek, i když se přihlásí třeba jen nižší jednotky dětí a také jsme samozřejmě otevření přijmout děti z různých sociálních vrstev. Díky partnerům můžeme zajistit i zapůjčení počítače na celou dobu trvání kurzu,” dodává Valenta. Za pozornost stojí, že platforma je schopna si na sebe vydělat sama a nečerpá z dotací ani grantů veřejného sektoru. „Většinu našich nákladů hradíme z příjmů kurzů, tedy z toho, co klienti zaplatí. Podporu máme také od firmy Gen digital, dříve Avastu, a doufáme, že se nám podaří sehnat ještě další partnery, abychom byli schopni nabídnout ještě více možností praxe pro naše studenty, což je pro naše poslání klíčové,” doplňuje Pavel Prokeš.
Vzdělání budoucnosti je neziskovou a nezávislou platformou, jejímž cílem je připravit děti a mladé studenty na praxi v oblasti informatiky, a to od prvních krůčků a základů až po programování či 3D tisk. Přitom výuka není postavena na tom, že dítě musí hned umět ovládat počítač. Naopak, formou her, skrze matematiku a logické myšlení učí žáky základu, na kterém pak mohou dále stavět. Zakladatelé platformy tak prosazují názor, že informatika by se měla na základních školách vyučovat již od první třídy, kreativní a hravou formou.
Jaké kroužky aktuálně organizace nabízí? Rodiče mají možnost přihlásit své děti do online kurzů Python (všestranný programovací jazyk), Scratch (program umožňující vytvářet počítačové hry a příběhy zábavnou a jednoduchou formou), Minecraft Education Edition (počítačová hra, kde si děti procvičují programování a učí se různé školní předměty) a 3D tisk, prostřednictvím kterého se z počítačového modelu stává skutečný předmět. Kurzy jsou otevřené pro žáky a studenty ve věku od 9 do 18 let a začínají s novým školním rokem 2024/2025, kromě počítače jiných pomůcek k absolvování kurzů není zapotřebí. Kdo ovšem nechce zahálet ani o prázdninách, může se přihlásit na online Letní školu programování v červenci i srpnu. Součástí nabídky jsou i jednodenní workshopy.
Vzdělání budoucnosti nenabízí jen kurzy, ale právě díky praxi žáků a studentů vytvářejí vlastní projekty, se kterými se může seznámit i širší veřejnost. Aktuálně jsou spuštěné dvě volně dostupné aplikace. První z nich je Python GO, aplikace plná naučných únikových her s propracovaným detektivním příběhem. Minulý rok vytvořili studenti ve věku 12–14 let celkem 5 her, jejichž ústřední postavou je detektiv Valerian Drake. Druhou aplikací je Vzdělávací knihovna, kde jsou pro děti i jejich rodiče uložené nejrůznější články a videa, které vytvořili lektoři či děti samotné. Knihovna je tak originálním a komplexním nástrojem výuky informatiky, se kterým chtějí Jakub a Pavel vyrazit do škol a její pomocí vysvětlovat dětem, co je informatika a v čem je přínosná.
Individuální a kreativní přístup k výuce, důraz na praxi a příprava na reálný profesní život odlišuje Vzdělání budoucnosti od konkurence. „Studenti se od začátku věnují praktickému využití informatiky na svých vlastních projektech, získávají tak k IT vztah a sami přicházejí na to, v čem jsou jejich silné i slabé stránky, na kterých můžeme společně dále pracovat a rozvíjet jejich schopnosti. A to je primárním cílem naší práce,” uzavírá Jakub Valenta. Více o platformě a jejich aktivitách, nabídka kurzů, workshopů i jejich vlastní aplikace najdou zájemci na webu projektu.