Kolik máme vysokoškoláků - hodně nebo málo?
redakce - 12. 05. 2008
V těchto dnech vydává Ústav pro informace ve vzdělávání (ÚIV) publikaci Analýza: Ukazatele hodnotící přístup, účast a výstupy z terciárního vzdělávání s podtitulem Kolik vlastně máme studentů - hodně nebo málo?. Analýza umožňuje získat spolehlivý obraz o počtu studentů v terciárním vzdělávání (tj. na vysokých a vyšších odborných školách) v Česku a o jeho vývoji v dalších letech. Je určena především pro pedagogickou veřejnost zabývající se tímto tématem a je zpracována jako podkladová studie pro Bílou knihu terciárního vzdělávání České republiky.
Hlavním cílem publikace je vytvořit soustavu ukazatelů a jejich metodiku pro sledování účasti na terciárním vzdělávání.
Kolik vlastně máme studentů - hodně nebo málo? Odpověď na tuto otázku není jednoznačná. V celém vyspělém světě roste poptávka po kvalifikovaných pracovnících. Proto roste i počet osob, které vstupují do terciárního vzdělávání a které je i ukončí.
A jak je na tom Česká republika? Poslední dostupné mezinárodní údaje o terciárním vzdělávání jsou z roku 2005 z publikace Education at a Glance a vyplývá z nich, že Česká republika zaostávala prakticky ve všech ukazatelích týkajících se terciárního vzdělávání jako celku za většinou zemí Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj (OECD). Pokud se však podíváme na terciární vzdělávání typu A (tj. vysokoškolské studium), tam je již situace lepší, v některých ukazatelích se Česká republika blíží vyspělým zemím OECD.
Terciární systém v ČR se také dříve zaměřoval spíše na „dlouhé“ (většinou pětileté) magisterské studijní programy. To však již neplatí, vysoké školy se ve stále větší míře zaměřují na bakalářské studijní programy a vysoké školy se stávají více otevřenými pro stále více studentů. I to je důvodem, proč se Česko stále více přibližuje vyspělým zemím OECD.
Knihu je možné osobně získat v Zákaznickém informačním centru ÚIV na Senovážném náměstí 26 v Praze, objednat mailem na tauris@uiv.cz nebo telefonicky na čísle 224 398 271.
ÚIV je příspěvkovou organizací MŠMT.