Studentům hrozí, že opustí školu digitálně negramotní
redakce - 23. 10. 2015
Výuka počítačových (digitálních) dovedností ve školách je ohrožena přílišnou orientací škol na výuku kódování, resp. programování. Tento trend může vést k tomu, že mladým lidem budou chybět digitální dovednosti, které budou potřebovat při dalším studiu nebo na trhu práce. Toto je hlavní myšlenka souborného stanoviska nadace ECDL Foundation, vydaného 14. října 2015 v Evropském parlamentu v rámci akce pořádané místopředsedkyní Výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů Evropského parlamentu Catherine Stihler.
Dokument s názvem „Informatika a Digitální gramotnost - Výzva k vyváženému přístupu“ zkoumá způsob výuky digitálních dovedností ve školách v různých zemí Evropy a vyzývá k vyváženému přístupu tak, aby byly vyučovány nejen základy programování, ale také praktické digitální dovednosti na úrovni digitální gramotnosti. Damien O´Sullivan, CEO ECDL Foundation uvádí: „Potřebujeme takový přístup k výuce ve školách, který zajistí každému studentovi, aby se stal nejméně digitálně gramotným.
Potřebujeme také, aby měli studenti možnost seznámit se s takovými oblastmi, jako je kódování, resp. programování, což prohloubí jejich pochopení digitálních technologií. Některým studentům otevře tento přístup snadnější cestu k další kariéře v oblasti ICT (stanou se IT specialisty). Ostatní studenty připraví tento přístup na trh práce, kde budou ICT používat jako pracovní nástroj. V Evropě se objevuje příliš velká volnost v přístupu ke vzdělávání. Zatímco některým studentům je poskytováno kvalitní vzdělávání v různých oblastech ICT, jiní studenti tyto možnosti nemají. Náš dokument důrazně vyzývá k jednotnému přístupu, který zajistí, že jak informatika, tak digitální gramotnost budou vyučovány jako významné oblasti digitálních dovedností.“
Dokument byl vydán při příležitosti akce „e-Skills at School“ konané v Evropském parlamentu, kterou organizovala Catherine Stihler, MEP. Akce se zúčastnili klíčoví aktéři zabývající se oblastí digitálních dovedností z Evropské komise, Evropského parlamentu a ostatních klíčových institucí. Účastníci vyslechli příspěvky mnoha přednášejících včetně Milese Berryho z britského „Computing at School“ a diskutovali nad závěry předloženého materiálu.
Catherine Stihler, členka evropského parlamentu, ambasadorka kampaně „e-skills for Jobs“ dodala: „Digitální dovednosti a odborná příprava v oblasti ICT jsou nezbytné pro uplatnění na trhu práce. 90% pracovních míst vyžaduje nějakou úroveň digitálních dovedností, z čehož vyplývá potřeba digitálně připravené pracovní síly. Poskytnutí odpovídajícího vzdělání a odborné přípravy dětem od nejútlejšího možného věku je klíčové pro vytvoření konkurenceschopné Evropy. Je skvělé, že ECDL Foundation hledá a objevuje cesty, jak tohoto dosáhnout.“
Dokument „Informatika a Digitální gramotnost“ a již dříve vydaný dokument zaměřený na mylnou představu o „digitálně domorodé“ generaci, přispívají k rozsáhlému působení ECDL Foundation na poli digitální gramotnosti a digitálního vzdělávání. Tyto dokumenty mají za úkol podpořit naši snahu zvýšit digitální gramotnost ve světě a pomoci vybavit občany dovednostmi, které jim pomohou uplatnit se v digitálním světě.